Recension: De utvalda tankeläsaren

Författare:  Kristin Cashore
Titel: De utvalda bok ett: Tankeläsaren
Sidor: 479
 
Vad handlar boken om?
Boken handlar om Katsa, en särling med kraften att döda. Hon bor med sin morbror som är kung över ett av de sju rikena. Katsa blir tvingad att göra olika tjänster åt kungen. Inte vilka tjänster som helst, hon tvingas döda och skada människor som kungen tycker har gjort fel. Hon möter Po, som också är en särling, med stridens kraft och man får följa deras försök att få fred i landet.
 
Vad tyckte jag om boken?
Boken kvalade in på min topp tio lista direkt. Det är nog faktiskt en av de bästa böcker jag läst. Den var väldigt beskrivande och man kom in i historien direkt. Man fastnade verkligen för huvudkaraktären och nästan kände hennes känslor. Det var tur att vi har lov nu, för annars hade jag nog inte orkat med skolan. På allvar var det typ det enda jag tänkte på, att jag ville hem och läsa. Jag råkade bara stanna uppe halva nätterna och läsa. Det var en av de två böckerna som jag fick av min praoplats så jag hade båda hemma och är redan färdig med dem. Jag rekomenderar verkligen denna boken till alla, vare sig man gillar fantasy eller inte. Den får hela fem glada gubbar.
 

Kommentera här: