Engelska böcker

Brukar ni läsa böcker på andra språk?
Jag har faktiskt börjat med det. Jag började på ett ganska knäppt sätt(inte så knäppt men väldigt olikt mig). Jag läste Beautiful Creatures och när den var slut så kände jag att jag bara måste fortsätta läsa. NU! Inte vänta tills den skulle komma ut på svenska eller. Några dagar efter skulle jag åka tåget till Stockholm, och jag hade bara en bok med mig. Så jag gick bara in och köpte den, på engelska då. Det är liksom inte så jag gör. Men jag läste den och blev kär, sedan dess har mitt bokläsande på engelska ökat markant. Det är väldigt skönt när man har läst klart en bok på ett annat språk tycker jag, man blir lite sådär små stolt liksom. Fast så är det nog bara så i början. Det svåraste tycker jag är att hålla koncentrationen. Jag blir väldigt lätt distraherad av andra saker, när jag just läser på engelska. Jag brukar alltid ta upp telefonen och börja pilla med den eller något sådant. Det borde ju inte vara så för att jag tycker det är svårt, för det gör jag inte. Jag tror snarare att det är att jag måste koncentrera mig så mycket att det blir tråkigt. Fast samtidigt inte. Jag är jätte osäker när det gäller just böcker på engelska, jag gillar det väldigt mycket men orkar inte läsa det. Hur går det ihop egentligen? Jag tror det svåraste för mig är att plocka upp boken, när jag väl kommer in i den går det lätt. Men i alla fall så köpte jag resten av böckerna, och jag har läst John Green på engelska men nu så har jag hamnat lite i en "engelska böcker svacka". Det beror nog på att jag har haft så mycket i skolan och därför velat läsa enkla böcker. Jag tycker det är lite tråkigt, för det finns så många bra böcker som inte har blivit översatta än, så därför tänkte jag ändra på det.
Ned Vizzinis It's kind of a funny story har jag lånat så den tänkte jag ge mig på. Den verkar jätte bra tycker jag, det var väldigt synd att han dog. Han verkade mysig.
Den och två Beautiful Creatures böcker har jag kvar, så därför tänkte jag fråga er om ni har några bra tips på engelska böcker. Helst sådana som inte blivit översatta än och inte svenska som har blivit översatta till engelska. För det var nämnligen det hon på biblioteket tyckte att jag skulle läsa. Men det tycker jag känns lite bakvänt, därför frågar jag er.

Kommentarer:

1 Jonna Lindberg:

Jag försöker också läsa böcker på engelska, dels för att bli bättre på engelska men också för att slippa vänta på översättningar. En bok som jag slukade på engelska var "Wallflower", fast den finns ju på svenska också. Annars har jag läst några av Sarah Dessens böcker på engelska, det var också hyfsat enkelt och roligt att läsa på originalspråk.

Svar: Den har jag faktiskt också läst på engelska, den kändes som en sådan bok som omöjligt kunde bli lika bra på svenska, med tanke på alla poesi och låt referenser. Sarah Dessen ska jag komma ihåg, jag gillar verkligen hennes svenska böcker och skulle kunna tänka mig att de är lagom svåra.
Emma Vidarsson

2 Astrid:

Hallå eller!? Sa inte du att Ned Vizzini var inlagd på ett mentalsjukhus för att han var sjuk? Och du tycker att han verkar mysig?... Det tror jag inte att jag tycker i så fall :P För övrigt så kan du ju testa Harry Potter böckerna på Engelska eftersom du ju ändå inte läst dom ännu.

Svar: Nej nu har han tagit livet av sig. Han var deprimerad, men han verkade ändå snäll och kul :) och snäll och kul blandat=mysig :)
Emma Vidarsson

Kommentera här: