Top ten tuesday: Filmer och tv-serier

Denna veckan var det en rolig top ten tuesday inne på The broke and the Bookish, så jag tänkte att jag kunde göra den. Den handlar i alla fall om att skriva sina topp tio favorit tv-serier, men eftersom jag inte har kollat på supermånga tv-serier tänkte jag ta med några filmer också.
 
1. My mad fat diary. Denna serie handlar om Rae som är psykiskt sjuk och har tvingats bo på sjukhus. Hennes mamma har sagt till alla att hon har varit i Frankrike över sommaren och när hon kommer tillbaka ska hon försöka leva ett normalt liv. Den är brittisk, 90-tal, bra musik, alltså massor av bra saker
 
2. Sherlock Holmes!! Hur kan en människa inte älska serien?
 
 
3. (500) days of Summer, första gången jag såg den här filmen var för nästan exakt ett år sedan. Då tyckte jag att den var den konstigaste i världshistorien, men efter att ha sett om den ett visst antal gånger gillar jag den. Mycket. Den handlar om Tom som tror på evig kärlek och träffar Summer som inte tror på kärlek.
 
4. The Perks of Being a Wallflower, jag såg ju faktiskt filmen innan jag läste boken och jag kan nog lätt säga att detta är en av mina absoluta favoriter. Så. Fruktansvärt. Fin.
 
5. Please Like Me är en serie jag råkade snubbla över när svt flow var nytt. Den handlar om Josh som inser att han är homosexuell efter att hans flickvän har gjort slut. Han är ganska annorlunda och den handlar om hans vardagsliv typ. Den känns ganska vanlig och väldigt rolig
 
6. Kontiki. Jag har bara sett den nya filmen, inte den riktiga dokumentären som gjordes när de tog sig över havet på riktigt. Den handlar om Thor Heyerdahal som ska bevisa att hans teori om att Polynesien befokats av sydamerikaner och inte av asiater. Man får följa deras resa rakt upp och ner och den är väldigt fin och väldigt bra. 
 
 
7. Juno, som faktiskt var en av de första filmerna jag köpte, sedan dess har jag sett om den måååånga gånger. Den handlar om Juno som är sexton år och råkar bli gravid. Hon bestämmer sig för att behålla barnet men adoptera bort det när det föds. Den är liksom inte sådär typiskt tonårsfilm "åh nej vad synd om henne" utan bara cool. Plus att den har ett väldigt bra soundtrack.
 
8. Dirty Dancing, ehh är hemlig sucker för musikaler och såg på denna minst en gång i veckan under typ hela trean och fyran. Den handlar om Baby som är med sina föräldrar på semester och gör ungefär allt som man inte ska göra. 
 
9. Shutter Island. Den handlar om en amerikansk polis som ska undersöka en fängelseö där en mördare sägs vara fri. Den är allmänt förvirrande och jättespännande.
 
10. Full patte är en humorserie av Tiffany och Bianca Kronlöf som alla borde se. Den är allmänt rolig och smart och finns att se på Svt Flow.
 
Har ni några bra tips på filmer och serier?
 

Kommentera här: