Recension: När jag lät dig gå

Titel: När jag lät dig gå
Författare: Gayle Forman
Sidor: 300
 
Vad handlar boken om?
Mia är hyllad cellist och Adam har slagit igenom som rockstjärna.
Adam lever ett hårt liv i strålkastarljuset med en känd flickvän vid sin sida. Men han kan inte glömma Mia. Varför rann deras förhållande ut i sanden? Varför slutade hon höra av sig? För att han gav henne tillåtelse att lämna honom … bara hon inte släppte taget om livet… den där dagen när han vakade över henne på sjukhuset. Och hon låg i koma. Kunde hon verkligen höra honom då? Adam får ett dygn ensam i New York. Samma kväll ska Mia ge en konsert. Han smiter in och lyssnar. Efteråt blir han kallad till Mias loge…
 
Vad tycker jag om boken?
Jag har ju läst första delen av denna lilla serie (Om jag stannar) , och jag vet att jag tyckte att det blev lite för gulligt, lite för överdrivet bra på något sätt.
Men den här gav det hela en ny dimension, vilket jag tror kan bero på att det berättas ur Adams perspektiv. Innan tyckte jag att han verkade lite för perfekt och gullig, men efter det här kändes han verklig på riktigt. Det var också skrivet på ett bra sätt tycker jag, varannat kapitel var någonslags tillbakablick och varannat är i nutid. Jag tror att det gjorde att historien hölls spännande, för det var den faktiskt. Spännande. Man visste inte riktigt vad som skulle hända, varken med Mia eller Adam.
Den var även lättläst och det kändes ganska skönt, man behövde inte direkt lägga kraft på den. Jag gillade också att det fanns delar av Adams låttexter som inledning på vissa kapitel. Tror faktiskt jag gillade denna bättre än del ett.

Kommentera här: