Top ten tuesday: Fantasy böcker

Varje tisdag har The Broke and the Bookish en grej där man ska skriva topp tio av något, denna veckan med fantasy böcker. Något som jag ändå är lite obekant med, jag har alltid trott att jag inte gillar fantasy, men det har jag nu märkt att jag gör. Men jag tänkte lista mina topp tio fantasy böcker helt enkelt.
 
1. De utvalda av Kristin Cashore. Jag trodde aldrig att jag skulle gilla den här serien, utan jag fick den av bokhandeln där jag praoade. Men när jag började kände bara oj. Jag älskade den. Jag älskar hur den blandar allt, och ger mig en känsla för ett medeltida samhälle fyllt av fantasy. Katsa som huvudperson är sådär stark och jag klarar mig självig och svin cool. Hon hade jag verkligen velat ha som vän.
 
2. Percy Jackson av Rick Riordan. Det står att den är för barn mellan 9 och 12 år, men jag tycker den passar jätte bra för folk i min ålder (14-15 år). Böckerna är jätte mysiga men även spännande. Man vill bara hoppa in och bo några månader på lägret och träffa gudarna. Nej, men den är jätte mysig.
 
3. Divergent av Veronica Roth. Jag läste denna lite av en slump, jag hade inget att läsa också stod den bara där. Och så var den sådär fruktansvärt bra som bara vissa böcker är. Jag älskar karaktärerna, och bilden av samhället. Jag kan inte vänta tills att Allegiant kommer ut på svenska.
 
4. Stad av skuggor av Cassandra Clare. Åh vad jag gillar hur den blandar en vanlig värld och vanliga problem, med en värld full av demoner, vampyrer och varulvar. Läs den helt enkelt.
 
5. Harry Potter av J K Rowling. Om jag inte hade hadt med den hade jag ju varit jag vet inte vad. Den är ju en av de största fantasy böckerna någonsin, och typ en bibel för en massa. Jag har bara läst första delen, men gud vad man vill gå på Hogwarts.
 
6. Ädelstens triologin av Kerstin Gier. Jag läste faktiskt slut Smaragdgrön härom dagen och gud vad bra den var. Alla böcker är skrivna med glimten i ögonen och jag skrattade faktiskt högt flera gånger åt Xemerius (stavas han så?) kommentarer.
 
7. Cirkeln böckerna av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Från början gillade jag inte dessa, men sedan tog de sig. Jag gillar att det är så många huvudkaraktärer, nästan alla kan identifiera sig med någon.
 
Och det var alla jag kom på. Det blev inte riktigt tio, men sju i alla fall. Jag tycker det blir bättre så än att jag skulle tipsa om några böcker jag tycker sådär om, det hade ju inte blivit så kul.

Kommentera här: