Nu är det dags att skriva!

Nu börjar alldeles strax NanoWriMo (National Novel Writing Month) som jag hade tänkt att deltaga i. Dock är jag bara med i ungdomsgrejen så man får välja hur många ord man ska skriva och mitt mål är på 30 000 ord. Då blir det ungeför 1000 ord om dagen och det tycker jag låter överlevnadsbart med tanke på att det finns en skola med i bilden också... Den kan ju vara bra att sköta.
Men jag tänkte börja med att dela med mig av några skrivtips jag faktiskt fått idag då jag var på en skrivkurs av Jessica Schiefauer som var väldigt, väldigt bra.
Hon hade några tips som jag tänkt ta med mig, och ett var att man skulle flödesskriva. Hon såg det som att skriva var något man måste öva upp, precis som något annat man vill bli bra på. Och ett av de sätten var genom att flödesskriva, som går ut på att man sätter en tid (vår övning var fem minuter) och sedan fick man inte sluta skriva under den tiden. Det kunde bli exakt vad som helst, det behöver inte bli en historia och man kan upprepa samma ord om och om igen, bara du inte slutar skriva. Då får man ut lite onödiga ord och ställer in hjärnan på att skriva.
Hennes andra tips som jag tog till mig mest var att skriva med högerhand, samtidigt som man gör något annat med vänsterhand. Då liksom avleder man sin kritiska del av hjärnan så man inte sitter och tänker "åh nej det var inte bra" hela tiden, för då kommer man ju inte framåt. Istället kunde man till exempel sortera knappar eller något annat med handen man inte skriver med, eftersom det är något väldigt konkret också skriver man sin historia med andra handen. Enligt henne kommer bara orden ut då och det brukar bli jätte bra. Det kan man alltid göra om man kör fast.
Någon gång innan november tänkte jag också dela med mig av mina egna tips. De är dock inte alls lika övertänkta....

Kommentarer:

1 Elvira:

Vad heter du på NaNoWriMo? Skullw vara roligt att lägga till dig som writing-buddy! :)

Svar: Jag heter emmavidarsson där :)
Emma Vidarsson

Kommentera här: