Recension: Vill ha dig så illa

Författare: Gunnar Ardelius
Sidor: 204
 
Vad handlar boken om?
Han andas in i hennes öra, hon blundar, viskar, drar i jeansen.

Ett tag tänker han att han ska berätta allt.

En strålande smärta genomfar honom.

Det är det som är så förskräckligt. Det är en stund som bara kan finnas till om man inte tänker på konsekvenserna.


Channa, Jeppe, Beate, Roozbeh, Olof och Lea. Sex kompisar från gymnasiet. Skolan är slut och allt känns plötsligt så länge sen. Channa har försvunnit. De andra är kvar. Under ytan vibrerar ett hot, en mörk hemlighet. De borde ha pratat om det. Nu är det försent.
 
 
Vad tycker jag om boken?
Jag har lite delade känslor för denna, å ena sidan är det en jättebra bok med fint språk och allt, men å andra sidan var det något hos den som jag störde mig på. Jag vet inte vad det är, om det är vännernas konstiga beteende och att jag aldrig fick någon riktig uppfattning om hur de var, eller om jag bara inte gillade den. För så är det ju ibland. Hastigheten i boken är ofta lite för snabb för min smak och jag blev lite förvirrad med att perspektivet byts och olika tidshopp. Vännerna verkar ha ett väldigt konstigt gäng, med mycket rivalitet mellan varandra. Det kändes som om de bara brydde sig om vem som var bäst, inte om att vara vänner. Det föll mig inte alls i smaken, och jag brukar inte vara speciellt kräsen. Det mesta är väldigt fint beskrivet, men nej, det går inte för mig.
 
 

Kommentera här: