Bokbloggsjerka 13-16

Annika (oj, nu lät det som jag känner henne, det gör jag ju inte) har varje helg en bokbloggsjerka, där hon ställer en fråga som man ska svara på. Denna veckans fråga är...
Vilken författaruo tillhör dina favoriter?
Min absoluta favorit duo är Rachen Cohn och David Levithan. De skriver så extremt bra, både tillsammans och själva. Alla deras böcker har kvalat in på min favorit lista. De har gjort tre tillsammans, Nick och Norahs oändliga låtlista, Dash och Lilys utmaningsbok och Naomi och Elys kyssförbudslista. Jag vet inte riktigt hur man kan beskriva dem, de går liksom bara rakt in i hjärtat typ och det är sådana böcker man kan tänka på länge. Även om böckerna kanske inte är så speciella, lär man känna personerna väldigt bra och det känns som riktiga vänner.
 
Naomi och Elys kyssförbudslista
Naomi och Ely är bästa vänner. Naomi älskar (och är förälskad i) Ely, och Ely älskar Naomi (men föredrar killar).
För att ingen ska komma i vägen för deras vänskap skapar de en kyssförbudslista över personer som ingen av dem får kyssa. Och det fungerar bra - till Bruce, Naomis pojkvän, som är så tråkig att det inte finns anledning att sätta honom på listan, väl?
Länk till adlibris.
 
Nick och Norahs oändliga låtlista
En natt i New York. Nicks och Norahs vägar korsas, igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig.
David Levithan och Rachel Cohn skriver vartannat kapitel och låter Nick och Norah växelvis delge sina, ibland vitt skilda, tolkningar av nattens händelser.
Den verkar vara slut på förlaget, så den går inte att få tag på på svenska men här är en länk till den engelska versionen.
 
Dash och Lilys utmaningsbok

Tänk dig följande:

Du går omkring i din favoritbokhandel och tittar i hyllorna. Du kommer till avdelningen där en av dina favoritförfattares böcker står, och där, inklämd mellan de oerhört välbekanta bokryggarna, tittar en röd anteckningsbok fram.
Vad gör du då?
Jag tror det är självklart:
Du tar ut den röda anteckningsboken och öppnar den.
Och sedan gör du precis vad den säger åt dig att göra.

Av olika omständiheter är Dash och Lily ensamma i New York över julhelgen. Lily har placerat ut en utmaningsbok i sin favoritbokhandel i hopp om att en kille ska hitta den.
Utmaningarna tar Lily och Dash runt på klassiska NY-ställen, Macys och FAO Schwartz till exempel, och den röda moleskineboken fylls inte bara av kluriga ledtrådar utan också av deras små personliga historier.
Men kommer de någonsin att träffas i verkligheten? Och om de gör det, kommer magin från utmaningsboken att finnas kvar?
Länk till adlibris.
Detta är ju typ värsta dröm scenariet, tänk dig att detta händer på riktigt, jag skulle bli dödsförälskad direkt.
 
Länk till jerkan

Kommentarer:

1 Amanda (Bokpandan):

Åh, jag älskar också Levithan och Cohn's böcker! Speciellt Nick & Norahs Oändliga Låtlista, blev jättesugen på att läsa om den nu :D

Svar: Ja, jag tänkte också det. Passar bra nu till jullovet :)
Emma Vidarsson

2 Freja:

Vilka fantasifulla intriger, det låter spännande!

Svar: De är jätte spännande, de är sådär vardagsmysiga.
Emma Vidarsson

3 Skriva läsa leva:

Cohn och Levithan vill jag läsa, har bara läst Levithan för sig hittills.

Svar: De är jätte bra allihopa, jag gillar Dash och Lilys utmaningsbok bäst.
Emma Vidarsson

4 Monika:

Känner inte till någon av författarna, men det låter ju som intressanta böcker.

Svar: Båda är mina favoriter, jag gillar att det är så verkligt fast overkligt.
Emma Vidarsson

Kommentera här: