Gamla böcker

Är det bara jag som älskar gamla böcker? De behöver inte ens vara jätte gamla, bara någon har läst den innan. Det känns som att själva boken uppgraderas ett extra snäpp när man vet att någon annan har hållt i den och känt saker. Min absoluta favorit (om vi nu pratar loppade böcker) så är det Che Guevaras "The Motorcycle Diaries" som jag köpte för 3 pund i London. Den är verkligen sådär sönder läst av personen/personerna som hade den innan mig och jag blir bara glad av att se på den. Det känns ju mycket roligare än typ Hungerspelen som bara jag har läst. Det blir liksom som en historia om boken. Jag kan verkligen sitta och tänka på att en person har haft boken innan mig, och liksom tänka på hur den har haft det, var den har läst osv. Seriöst gör jag det jätte mycket.
Sen har jag också Kontiki av Thor Heyerdal som är gammal på riktigt, den är tryckt 1952, ingenting om man jämför med Che Guevaras. Den är röd med guldig text och jag bara älskar den.
Det är så himla mysigt med loppade böcker, och mycket bättre för miljön också. Så är ni på någon second hand/loppis, kolla i bokhyllorna, det kan ta ett tag men man hittar så många bra böcker man aldrig trott att man skulle läsa.

Kommentera här: