Mina egna skrivtips

Här kommer då mina egna tips, saker som jag lärde mig efter förra året eller saker jag gillar. De passar väl bäst inför Nano men man kan använda de till lite vad som helst ändå.
 
1. Skriv! Sluta inte! Visst kan du hoppa över en dag, men se i sådana fall till att skriva i kapp till helgen. Jag lade nog som mest efter med 4000 ord, men då såg jag till att sätta mig en söndag och skriva vidare. Jag var också noggrann med att skriva lite varje dag, även om det bara var 100 ord. Tänk inte heller att det blir dåligt, för när du väl är klar kommer du inse att det inte är så dåligt. Plus att du har skrivit en kort bok eller novell beroende på hur mycket du skriver. Det är inte illa det.
 
2. Planera är något som jag tänker göra. Det gjorde jag inte sist och det gick lite sådär. Jag klarade det, men om jag hade haft något att gå efter hade det varit enklare, då hade jag inte behövt tänka på vad som ska hända samtidigt som jag skrev.
 
3. Lär känna dina karaktärer och omgivningarna som du tänker skriva om. Jag har gjort en anslagstavla på Pinterest som har massor av bilder på saker som jag ser i mitt "land". Där finns också bilder på personer, men jag har försökt att inte ha deras ansikten med för jag vill att det ska komma helt från min hjärna. Men det känns skönt att ha något att utgå ifrån. Jag har också skrivit ungefär en sida om personer som kommer få mycket uppmärksamhet i min text. Sedan kommer det säkert förändras men man har en bas.
 
4. Hitta musik som får dig att bli inspirerad. Det behöver nödvänligtvis inte ha något med det du skriver om, men det kan vara en fördel om du är lättpåverkad. Förra året lyssnade jag på min vanliga lista plus klassiskmusik, för ibland kände jag att det blev för mycket med musik men att jag behövde fokusera. Då passade det perfekt med klassiskt. En annan viktig grej är att radera alla låtar som du har minnen till, eller börjar tänka till. Det måste jag göra i alla fall, annars blir jag lätt nedstämd och ofokuserad. Några artister på min lista i år är Ben Howard, James Vincent McMorrow, Ed Sheeran och Belle and Sebastian. Om någon vill ha den kan jag skicka länken, för det är också något som jag gillar, att lyssna på andras listor, då får man lite nya otänkta låtar.
 
5. Skriv så fort du får chansen. Jag kommer ihåg att jag satt på rasterna och skrev mycket i slutet. Visst fick man många frågor, men det var värt den extra fritiden jag fick hemma. Du kanske åker buss länge, om man inte är åksjuk är det ju ett perfekt sätt att fördriva tiden.
 
6. Gör läxor och sådant i tid så allt inte hopar sig och blir en enda elak klump som vill förstöra ditt skrivflow. Om du vet att du har en viktig läxa som du verkligen måste göra, gör den då. Man får ingen mer tid av att skjuta fram saker. Fast bryt inte när du väl börjat skriva, det kan inte jag göra i alla fall, då skriver jag hellre färdigt det jag håller på med och gör läxan sedan.
 
7. Stäng av internet! Ni vet ju själva hur det är...
 
8. Fira när du är färdig. Min rekommendation är att sätta på någon låt av Manganas Gardens och dansa till den. Man kan också käka något gott, läsa en bok eller bara sitta och tänka på hur bra man är ;)
Såhär ser min anslagstavla ut just nu, den kommer säkert förändras en del under tiden.
 
Detta var då mina tips, om ni har några får ni gärna skriva de i en kommentar.
 
 
 

Kommentera här: