Recension: Summer series

Författare: Jenny Han
Böcker i serien: Sommaren jag blev vacker, Ingen sommar utan dig, Sommar för evigt.

Vad handlar böckerna om?
Varensa sommar som Belly kan minnas har hon, hennes mamma och hennes bror åkt till sommarhuset i Cousins, där de har spenderat dagarna vid havet tillsammans med familjen Fisher. I Fisher familjen finns två bröder, och Belly är den som sticker ut. Hon är ju både tjej och två år yngre, ett jobbigt småbarn. Men hon har alltid sett upp till bröderna och velat vara med, så sommaren hon kommer dit och de börjar visa intresse blir en start på något hon bara kunnat drömma om.

Vad tycker jag om böckerna?
Dessa ingår nog i mitt rekord för sträckläsning, jag läste alla böcker på fem dagar och släppte de nästan inte en enda gång. Som tur var hade jag en bok med alla trei och extra tur att den var i pocket version för annars skulle nog ha alldeles för stora armmuskler vid det här laget. Så mysig! Och klysichg och typisk men ändå så bra! Plus att även om den är ganska typisk och så, så har Jenny Han lyckats få in feminismen och normbrytande på olika sätt. Kanske inte så att det är värt en applåd, men ändå är det tydligt och framför allt naturligt. Ibland kan jag känna att det blir lite krystat när författaren slänger in feminism,som om det var bara för att få uppmärksamhet. Men här kändes det äkta.
Karaktärerna är varierande och lätt att fästa sig vid, samtidigt som det är lätt att bli förbannad och plötsligt byta sida. Det märks att Belly är yngre än de andra, och om jag skulle välja favoritkaraktär skulle det absolut inte bli henne. Hon är ju superegoistisk och tänker mest på sig själv hela tiden. Nej jag gillar Conrad bäst.
Det är verkligen en perfekt sommarbok, alla böckerna utspelar sig nästan uteslutande under sommarn och är både lätta att läsa och förstå, det krävs inte så mycket tankar. Sen att man kan lista ut vad som kommer hända hur fort som helst tycker jag ändå väldans mycket om det.