Recension: Den oändliga historien

Författare: Michael Ende
Sidor: 471

"GÖR VAD DU VILL". Så lyder inskriptionen på den fantastiska symbolen för bärares oinskränkta makt. Men vad den meningen egentligen betyder, det lär sig Bastian inse först efter ett långvarigt och mödosamt sökande.

Vad tycker jag om boken?
Det tog verkligen evigheter för mig att ta mig igenom denna. Ska jag vara ärlig var jag hur otålig som helst och ville mest bara att den skulle ta slut, 300 av 400 sidor. Men på något sätt tycker jag om den hur mycket som helst. Allt var så segt och mysigt, och jag kan verkligen tro att den är bra för tålamodet. Bastian som slits mellan verklighet och fantasi, plus alla olika världar och djur i Fantásien gör mig ibland lite förvirrad, men samtidigt ger det så mycket mer. Det känns liksom som om det är flera böcker i en. Språket känns inte alls som om det skulle vara från 1979 då boken gavs ut första gången, utan snarare mycket äldre. Jag tror att det kan vara lite det som gör att det tar tid, den är inte skriven som de flesta andra böcker och vissa meningar fick jag läsa flera gånger för att förstå. Det var många delar jag skulle vilja veta mer om, men som det står i boken "men det är en annan historia som får berättas en annan gång" och det gör det så fint. Det är som om han  vill säga att man kanske inte behöver höra alla historier precis just nu. Det är nog faktiskt min favorit sak med hela boken, att den meningen kommer tillbaka hela tiden.
Det är lite konstigt, för när jag läste den ogillade jag den verkligen, men nu såhär i efterhand tycker jag att den är väldigt mysig. Jag tror att det var slutet som gjorde det, då blev allt bara så bra. Men det är nog inte en sådan bok som kommer in på min lista över favoritböcker, men det är en sådan jag kommer komma ihåg.