Somriga böcker

Praise the lord! Äntligen är jag färdig med Den oändliga historien och det känns alldeles fantastiskt. Men det är inget jag ska skriva om nu, utan istället tänkte jag tipsa om böcker som passar bra på sommaren, för visst är det så att man byter lite stil i böcker i takt med att det blir allt ljusare? I alla fall jag.  
 
Lola och den franska kyssen tycker jag passar utmärkt den här tiden om året, trots att den utspelar sig väldigt mycket i skolan. Men den har en väldigt lättsam känsla och handlingen är supermysig. Jag tycker också att den var ganska lätt att läsa, vilket är ett plus när man kanske bara läser korta stunder på stranden. Den engelska versionen finns också i väldigt fin pocketutgåva som är lite strukturerad och ska man bära med sig en bok på äventyr är det ju väldans bra med pocket. 
 
Efter Alaska heter den nya översättningen av Looking for Alaska som tidigare hette Var är Alaska. Omslaget till den är gjort i samma stil som Pappertowns, vilket jag inte tycker passar så bra. Det känns lite oseriöst. Men den är i alla fall ett tips, den är liksom mysig och bra fast rätt så hemsk och allvarlig. 
 
Sen finns det en bok som jag inte har läst än, men planerar att göra, som heter Since you've been gone och är skriven av Morgan Matson, samma författare som har skrivit Fyra dagar, fyra nätter. Den verkar väldigt mysig och fin, men också lite spännande och kul. Den har inte kommit på svenska än, men är inte superdyr att köpa på Bookdepository heller.
 
Jag tycker också Panic av Lauren Oliver är en väldigt bra sommarbok, den är inte riktigt sådär vanlig som de andra böckerna utan ganska sorglig och hemsk för det mesta men hur bra som helst. Den var liksom spännande rak igenom och hade allt bra som man måste ha i en bok. Den tror jag inte finns på svenska heller. 
 
Något man inte får glömma är ju att Sarah Dessen såklart har kommit ut med en ny bok. Annars skulle det inte bli sommar eller? Den heter Du är inte ensam och handlar om en tjej som tvingas flytta och bo med sin syster efter att hennes mamma har försvunnit. Jag tycker den verkar lite sådär, men kommer nog läsa den ändå. Jag vet inte riktigt varför jag känner så, men ibland blir det ju bara så. För själva historien verkar ändå bra.
 
Egentligen hade jag också tänkt tipsa om böckerna om Elsa av Sofi Fahrman, men så började jag läsa lite i den här om dagen och jag kan inte förstå att jag gillat den så mycket! Jag läste nog 20 sidor och så tråkig alltså, hur korta meningar som helst och allt smink och kläder beskrivna i detalj. Dialogerna var platta och resten av boken kändes väldigt sexistisk och bevarade alla normer och ideal som man försöker ta bort. Lite tråkigt. 
 

Kommentarer:

1 Amanda:

Känner detsamma: Ingen sommar utan Dessen! Ska ta med mig hennes senaste till stranden i sommar :)

Svar: Ja det är verkligen så :)
Emma Vidarsson

Kommentera här: