Recension: Färgen på drömmar

Författare: Ruta Sepetys
Sidor: 348
 
Vad handlar boken om?
Sjuttonåriga Josie Moraine har en plan, en dröm, ett hemligt begär. Men det är av ett annat slag än det kunderna på bordellen har bordellen där hennes mor arbetar. Josie längtar bort. Bort från sin identitet som dotter till en prostituerad, bort från blickarna hon börjar få. New Orleans är hett, farligt och spännande men inte för en ung kvinna som Josie. Hon har en tillflykt i bokhandeln där hon arbetar, men det räcker inte, hon vill lämna staden och börja studera på ett universitet långt därifrån.
 
 
Vad tycker jag om boken?
Den här tillhör lite genren som jag hade crush på för några år sedan, allt som verkade verkligt och så annorlunda mot min verklighet som möjligt, vilket gör att jag hade ganska höga förväntningar. Faktiskt blev jag inte besviken denna gång. Språket är väldigt fint och beskrivningar är välskrivna, vilket gör att det går lätt att läsa, inte sådär att man måste hoppa tillbaka och kolla igenom vad det var man läste eftersom man tappar bort det så fort man läser. Och personerna alltså, blev typ kär tusentals gånger genom boken, och förbannad, ledsen och arg. Allt görs så himla tydligt i boken, det är inte sådär att det är saker som inte hör till som helt plötsligt kommer in i historien, utan allt har betydelse eller är symbol för något annat som man kanske inte tänker på först. 
Jag tycker att den här boken är väldigt fin och bra. Läs den.
 

Kommentera här: