Recension: Dagboksanteckningar från ett källarhål

Författare: David WIberg
Sidor: 322
 
Vad handlar boken om?
Boken är 16-åriga Linneas dagbok, och handlar helt enkelt om saker som man skriver i en dagbok. Om hennes stora kärlek Anthony, hennes bästa vän Janine, om hur det är att inte veta vad man vill eller ska göra. Hon brukar gå till ångestskogen och ritar serier, men mest av allt längtar hon efter Peace & love, då hon äntligen ska visa Anthony vad hon känner. 
 
Vad tycker jag om boken?
Gaaah vad bra den här var. Helt ärligt alltså, kände igen mig så himla mycket och det är så skönt att bara få göra det i böcker ibland. Den var inte speciellt spännande, den bara fanns och gjorde att jag kände mig lite mindre ensam, så som böcker kan göra ibland. Liksom livet. Linnea är ganska osäker och ensam, vilket märks ganska tydligt och riktigt känner hur hon inte kan ta plats samtidigt som hon ändå är ganska tuff. Hela hon känns ganska speciell och hennes kärlek till Anthony har ganska mycket stalker-varning på sig, men samtidigt gör det att det känns mer äkta, inget är sådär romantiserat som det kan vara i vissa böcker. Jag tycker helt klart att den här var superbra och ångrar nästan att jag inte har läst den tidigare. Extra plus på att det är bilder och små serier som Linnea har gjort genom hela boken, sådant är alltid kul. 
 

Kommentera här: