Recension: Den store Gatsby

Författare: F. Scott Fitzgerald
Sidor: 208

Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att själv visa sig. Grannens namn är Jay Gatsby.

Vad tycker jag om boken?
Denna boken har jag länge velat läsa, men när jag väl köpte den kändes det som om den var så gammal att jag inte skulle orka ta igenom den. Så när jag var i Indien läste jag ju en massa klassiker och då var den perfekt, för den är ju inte så himlans lång. Men så har jag inte tagit mig för att skriva en recension heller, för som ni kanske märkt har jag haft fullt upp med allt annat (plus en trasig dator) och så blir det ju ibland. Nu är det i alla fall dags.

Den här boken är skriven under 1920-talet, och det är ju allmänt känt att de flesta levde ganska bra under den tiden. Det speglas tydligt hela vägen, men lite mer som om det kommer från någon som är ganska fattig (vilket i och för sig Nick är om man jämför med hans vänner, men han tillhör inte direkt underklassen...) och det tycker jag är bra, för då får man en ganska tydligt uppfattning om den stora cirkusen som Gatsby förde med sig. Helt ärligt, är detta nog en av de bästa böckerna jag någonsin läst, trots att den inte alls faller inom den genre böcker jag brukar läsa. Jag vet inte ens riktigt vad som gör det, men nu efteråt har jag tänkt så mycket på den, och på ett bra sätt. Det var som om alla de olika personerna etsades fast i huvudet och nu vill de inte därifrån. Beskrivningarna av de stora festerna var så tydliga och underbara, och personbeskrivningarna likaså. Det var som om handlingen beskriver människan, att aldrig bli nöjd hur bra man än har det, att alltid vilja ha mer. Vartenda ord känns som om det har blivit vägt på den berömda vågen och alla meningar känns så välgenomtänkta, och ibland får det mig att fundera på hur lång tid det tog för honom att skriva boken. Allt känns så perfekt och med så mycket symbolik att man nästan blir galen, på ett bra sätt.För mig passade den här boken alldeles utmärkt och jag gillar den en massa. Lite osmart att jag lämnade den i Indien då...