Bokmässan 2015

Jag hade inte sett det tidigare, men Ungern har valts som temaland för årets bokmässa. Det tycker jag är väldigt bra för jag har en kompis från Ungern och jag var ju där i sommras och det finns väldigt många bra författare därifrån. Tyvärr är det ganska svårt att få tag på böcker i Sverige, men jag beställde i höstas en bok av Miklós Radnóti på biblioteket, men den har inte kommit än... Jag borde kanske gå dit och fråga de nu. Han är i alla fall en poet som dog under förintelsen och jag tycker han verkar skriva väldigt bra. Sen finns det också Gyula Illyés som också skrev dikter, men han var kommunist så han skrev lite på ett annat sätt. Båda dessa verkar väldigt bra, och Ungern i sig är ett väldigt fint land med mycket kultur. 
 
“The road whinnies and rears up. The sky gallops.
You are permanent within me in this chaos.
Somewhere deep in my mind you shine forever, without
moving, silent, like the angel awed by death,
or like the insect burying itself 
in the rotted heart of a tree.” 
Av Miklós Radnóti från Clouded Sky
 
 
 

Kommentera här: