Recension: Farlig förmåga

Författare: Jessica Spotswood
Sidor: 335
 
Vad handlar boken om?
Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra ... 
 
 
Vad tycker jag om boken?
När jag var liten hade jag dille på böcker som handlade om häxor. Helst skulle de vara på gränsen till att brännas på bål och vara tvugna att gömma sig konstant. Sedan har den kärleken minskat lite, men nu när jag läste den här har den blossat upp igen. Andra böcker om häxor och magi som jag läst utspelar sig ofta i vår tid, men jag gillar när det är lite gammaldags och man kan känna rädslan av att bli mördad. Inte som i Cirkeln eller Beautiful Creatures, där man bara måste hålla det hemligt. 
Därför passar den här boken mig perfekt, den handlar om kärlek, häxeri och hemligheter och utspelar sig i den miljön som jag tänker på när jag tänker på häxor. Intrigerna gör det hela mycket mer spännande vilket ledde till att jag satt uppe hela kvällen och läste. Vilket i sin tur ledde till att jag var död dagen efter. Men sånt tillhör ju de bästa sakerna som finns, och att hitta en så bra bok är ovanligt. 
 

Kommentera här: