Recension: Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson
Sidor: 264
 
Vad handlar boken om?
Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör. Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.
 
Vad tycker jag om boken?
Det känns som om det var längesedan jag läste en bok som var lite sorglig och väldigt verklig. Jag läste Lola and the boy next door, men där är nästan allt skimrande fint. Så är det inte riktigt i denna. Hela boken kantas av små dikter som Lennie skrivit och var de är hittade, dikter som är väldigt ärliga. Sådana saker tycker jag väldigt mycket om, det ger lite mer känsla plus att man förstod Lennie mycket bättre, och lärde känna Bailey genom dem. Jag tycker att språket är ett av de finaste jag läst och det känns som om det är en ungdomsbok som verkligen är genomtänkt. Ibland tycker jag att det kan bli lite väl lätt språk och så kändes det inte med denna. Även om det inte var speciellt svårt att läsa heller, men den hade ett annat djup. Personerna är väldigt fint beskrivna och jag gillar krockarna mellan olika personligheter och även de olika motsatserna i en person, så som det är i verkligheten. Det gjorde boken mycket mer levande för mig. Jag tycker att boken är väldigt bra och beskrev sorg på ett fint sätt, samtidigt som den fick med stora delar av livet också. 
 

Kommentera här: