Recension: I vansinnets öken

Allt detta är som en spoiler på förra boken så ni vet....
Författare: James Dashner
Sidor: 368

Efter flykten från labyrinten trodde Thomas att han och de andra skulle få sina liv tillbaka. Men ingen av dem visste vilken sorts liv som väntade dem.

Nu vet de. En bränd jord, förstörd av klimatförändringar och sjukdom. En värld som härskas av kaos.
Flykten är långt ifrån över. De står inför en ny och fruktansvärd prövning. De har två veckor på sig att korsa en förbränd öken och ta sig till andra sidan. De kommer att möta sjukdom, galenskap och vänner som inte går att lita på - ingen går säker.
Kommer Thomas och hans vänner någonsin att bli fria? Finns gåtans lösning bland Thomas förlorade minnen?

Vad tycker jag om boken?
Det var inte speciellt längesedan jag läste förra boken och sen har jag också sett filmen, så man kan ju säga att jag har boken i färskt minne tillskillnad från vad jag hade med Den femte vågen. Samma känsla som i den första boken får jag även i denna, jag tycker helt ärligt att det är obehagligt att läsa den. Och jag älskar det! Alltså det är verkligen så, jag blir inte rädd men jag tyckte verkligen att det var lite smått läskigt eller vad man ska säga. Jag gillar även hur mycket de olika personerna utvecklas genom boken och alla nya vändningar. Det var verkligen inte så jag trodde att den skulle fortsätta. Jag gillar också beskrivningarna i boken, de går fort att läsa men samtidigt får man verkligen känslan av hur det är. De känns liksom ärliga och man förstår de, trots att jag egentligen inte har någon aning om hur det är... Nu är jag i alla fall riktigt taggad på sista delen som jag hoppas kommer på svenska snart? Den har ju funnits på engelska sedan 2013... Jag tycker det är jobbigt att läsa en del på engelska när man läst resten på svenska, det blir liksom knäppt i huvudet då så då väntar jag hellre :)