A little love song

Jag var på biblioteket igen här om dagen, efter att jag hade lånat de böcker jag hade tänkt läsa till en början. Och så klart kom jag ut där ifrån med ett gäng till. Men det behövs ju, det går så fort att läsa när det nästan bara är det man gör. Jag har sådan tur att jag inte börjar jobba för än om några veckor. Men i alla fall, en av böckerna jag fick  med mig var A little love song, som jag även läste förra året. Och alltså hur somrig är inte den! Efter att jag läste den förra året tänkte jag inte så mycket mer på det, men när jag hittade den kände jag att jag bara var tvungen att läsa den. Den gjorde mig verkligen inte besviken om man säger så, snarare tvärtom. Jag gillar den supermycket. Det är en sådan bok som man kan läsa om hur många gånger som helst, och ändå hitta något nytt att förälska sig i varenda gång. Första gången jag läste var det på svenska och jag minns att jag tyckte om den lika mycket då också, men de två senaste har varit på engelska.
 
Den handlar om snart artonåriga Rose och hennes syster som tvingas flytta till en stuga på engelska kusten när deras mamma ger sig ut och spelar teater för soldaterna i andra världskriget. De kommer till ett litet hus med igenvuxen trädgård, där till och med uthyraren säger att de kommer vara borta efter en vecka. Trots det stannar de kvar och under sommaren händer mycket olika saker, och Rose går från att vara ett barn till att bli vuxen på riktigt.
 
Jag tycker om den så mycket för den handlar inte bara om Rose utan man kommer så nära alla andra, och vill bara stanna i stugan i Salmouth för alltid. 
 
 

Kommentera här: