Recension: 8 saker du aldrig skulle våga

Författare: Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
Sidor: 244

Jamila, Lisa, Vick och Kay. Ingen av dem har varit ihop med någon, ingen av dem har haft sex, knappt hånglat ens. På våren i nian bestämmer de sig för att ge varandra utmaningar, och utföra dem, oavsett hur omöjligt det känns. Första gången blir det mest bara pinsamt, som att köpa kondomer och att smyga in i killarnas omklädningsrum. Andra gången blir det desto värre.

Vad tycker jag om boken?

Åtta saker du inte skulle våga känns som en typisk svensk bok,om det nu finns sådana. Det är den känslan jag får genom hela boken. Att den är svensk. Den gick fort och lätt att läsa, och var faktiskt lite barnsligare än vad jag trodde den skulle vara. Jag hade ändå förväntat mig att den skulle fungera för min ålder eftersom den ändå handlar om människor som är precis lika gamla som mig, men det tycker jag inte att den gör. Det känns mer som om den passar till de som är två-tre år yngre och längtar efter att bli äldre.

Eftersom den byter berättare i varje kapitel får man veta hur de alla känner och tycker, men jag hade lite problem med det eftersom det blev lite väl ytligt hos alla. Annars brukar man hinna lära känna huvudkaraktären väldigt väl, men jag tycker inte riktigt att det blir så nu. Man kom aldrig nära någon istället. Men de hade lyckats väldigt bra med att ge allihopa varsin säregen berättarstil, jag blandade aldrig ihop de och behövde inte gå tillbaka för att kolla vem det var som det handlade om, som man ibland tvingas till när det är fyra olika berättare.

Jag tycker att det är en väldigt rolig idé, att de skulle göra olika utmaningar så, och hade egentligen velat ha mer. Om den bara hade varit lite längre tror jag att den hade passat mig lite bättre. Då hade man liksom kommit närmre och lite mer inpå de olika personerna. Men det är alltid kul att läsa en bok av svenska författare.