Just nu läser jag: Steglitsan

För ett tag sedan (februari... det har gått så snabbt ju!) köpte jag Steglitsan av Donna Tartt på min favoritbokhandel, ett antikvariat i Uddevalla, som inte bara har supergamla böcker. Jag har hört väldigt mycket bra om den och blev väldigt glad när jag hittade den, men sedan har den blivit liggande, att den har så många sidor har avskräckt mig lite. Men nu har jag börjat läsa på riktigt, innan har jag läst några sidor då och då, men nu är det boken jag läser. Och den är faktiskt väldigt bra, bättre än vad jag tänkte mig innan. Den handlar om Theo, en pojke från New York vars mamma dött i ett terrorattentat som han överlevde. Han tvingas bo hos en kompis familj för hans pappa är borta och ingen annan av hans släktingar vill ta hand om honom. Det är ungefär så långt jag har kommit och även om den är ganska vanlig, utan något speciellt i sig än är det en väldigt mysig stämning i den. Lite som i Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Alltså perfekt att läsa nu när vårvädret svikit och regnet smattrar mot rutan.
 

Kommentera här: