Recension: Kanske är det allt du behöver veta

Författare: E. Lockhart
Sidor: 258

Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före den femtonde sommaren. Somrarna tillbringar den förmögna familjen Sinclair på sin privatägda ö utanför kusten vid Massachusetts. Cadence älskar tillvaron på ön och framförallt älskar hon Lögnarna, som familjen kallar den sammansvetsade kvartetten bestående av Cadence, hennes kusiner Johnny och Mirren och Gat. Gat, Cadences stora kärlek.

Den femtonde sommaren händer något. Något som hon absolut inte kan minnas och som ingen vill berätta för henne. Händelsen gör sig dock ständigt påmind i form av en fruktansvärt smärtsam, kronisk huvudvärk som hon måste medicineras för. Men vad var det egentligen som hände?

Vad tycker jag om boken?
Jag är väldigt väldigt velig i avseende för den här... Språket är så fruktansvärt fint och underbart, det är som en massa små dikter inklämda i texten. Det gör den lite annorlunda mot de flesta böcker tycker jag, antingen är det fint språk hela alltet eller så kommer det en sida med bara en dikt då och då. Men sen gillar jag inte karaktärerna, de var bleka och tråkiga, inte så originella. Det var liksom olika men jag tycker inte att det känns som att flera är väldigt lika. Det gör det tråkigt, jag tycker att det är synd när det är ett sådant fint språk, men inte direkt något driv i den. Hela första början gillade jag super mycket, men sedan var det som om farten slogs av och bara gick för att komma framåt, inte för att berätta en historia. Den var väldigt läsvärd ändå, med sådant språk tycker jag att bara det räcker för att vilja läsa klart.