Recension: Kodnamn Verity

Hallå kom på igår att jag inte skrivit något om Kodnamn Verity som ändå blev en av mina favoriter när jag läste den! Mucho konstigt. Sedan så har jag varit lite frånvarande, det har varit fullt upp med nationella prov, inlämningar och livet ni vet, men nu är i alla fall alla prov klara, väldigt skönt. Jag åker också till Polen imorgon så vet inte om jag kommer skriva något, men ska försöka. Men här är i alla fall en recension på Kodnamn Verity.
Författare: Elizabeth Wein
Sidor: 336

Vad handlar boken?
Året är 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr går hon med på att avslöja allt, och börjar skriva sin bekännelse. Det blir berättelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vänskap och kamp för överlevnad. Berättelsen om Verity.Kodnamn Verity är såväl en tragisk historieskildring som ett spännande spionäventyr, och samtidigt en fängslande utvecklingsroman.

Vad tycker jag om boken?
Lånade denna typ tre gånger innan jag väl bestämde mig för att sätta igång och läsa, men när jag väl gjorde det. Alltså herregud. Alla människor i världen borde läsa en bok som denna. När jag var yngre älskade jag böcker som hade någonslags historisk koppling, men nu läser jag färre och färre, vilket också gjort mig till kräsnare. Det går inte riktigt att plocka fram vilken bok som helst och jag ska älska den av hela mitt hjärta (bara nästan). Men denna innehöll ca allt bra i världen. Det var lite kärlek, mycket vänskap, tortyr, krig. Alltså åh dör bara av att tänka på den, varför har jag inte skrivit om den tidigare? Karaktärerna är alla coola och älskar att den handlar om kvinnor som slåss, inte bara kvinnor som är sjuksystrar eller gömmer sig. De känns verkliga och är inte speciellt lika varandra, det är inte som ibland när alla bara känns som kopior av varandra. Minuset med boken är att det är fruktansvärt mycket beskrivningar av flygplan och olika kodord, men samtidigt ger det känsla och man kan känna hur det skulle kunna vara en verklig berättelse. Ibland kan jag också tycka att det blir lite svårt att hålla reda på alla människor, när hon skriver och det ibland kommer in lite saker som inte är nedskrivna. Då blir det lite rörigt. Men förövrig är det en briljant bok som alla bör läsa.